Fontos jogszabályi változások webshopok számára

2022. május 28-án a 98/6/EK EU-s irányelvhez illeszkedő 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM rendelet változásának és a 45/2014. (II. 26.) kormány rendelet változásának értelmében fontos változások lépnek életbe az akciós árak és egyéb árkedvezmények feltüntetésével kapcsolatban és a vevők felé történő tájékoztatási kötelezettség is bővül. Bővülnek a digitális termékekre vonatkozó szabályozások és a fogyasztói értékelésekre vonatkozó szabályok is szigorodnak.


Az árkedvezmények feltüntetésével kapcsolatos változások


A termékek árának feltüntetésére vonatkozó szabályok - a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény alapján - a hagyományos üzletek mellett a webáruházakra és minden egyéb reklámanyagra, hirdetésre, prospektusra, stb. is vonatkozik.

Minden esetben a vásárló által fizetendő tényleges, áfával és egyéb terhekkel növelt bruttó eladási árat kell feltüntetni forintban, könnyen azonosíthatóan, tisztán olvashatóan és egyértelműen; vonatkozik ez a termék vagy szolgáltatás díjára és egységárára is.

Ha egy adott terméknél/szolgáltatásnál több, mint egy ár kerül feltüntetésre, akkor a kereskedő köteles ezek közül a legalacsonyabb áron biztosítani a terméket vagy szolgáltatást.

2022. május 28-tól a 98/6/EK EU-s irányelvhez illeszkedő 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM rendelet értelmében szigorodnak az árcsökkentések, például akciós, kedvezményes árak feltüntetésének a szabályai, a változás a termékek árának, egységárának, és a szolgáltatások díjának feltüntetésére is vonatkozik.

A változás értelmében egy adott termék/szolgáltatás árcsökkentésének a kihirdetésekor - azaz a kedvezményes ár megjelenésekor - a csökkentett ár (pl. akciós ár) mellett meg kell jelölni az adott terméknek/szolgáltatásnak az árcsökkenést megelőző, legalább harminc napos időszak során alkalmazott legalacsonyabb árat is.

Ha a termék harminc napnál rövidebb ideje van forgalomban, akkor ez az időszak tizenöt nap.

Ha a kedvezmény mértéke folyamatosan növekszik, akkor a feltüntetett korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti, árcsökkentés nélküli ár kell, hogy legyen.

Ezek a szabályok a fent említett rendelet értelmében nem vonatkoznak minőségüket rövid ideig megőrző és/vagy romlandó termékekre.

Az új szabályozás célja a különböző "trükkös", nem valós kedvezmények feltüntetésének a visszaszorítása, mert azok adott esetben a vásárlók megtévesztésére lehetnek alkalmasak (például amikor valaki azért emel árat, hogy a megemelt árból adjon kedvezményt, vagy ilyen módon a kedvezmény mértéke nagyobbnak tűnjön).

A fenti szabályok minden típusú árcsökkentésre vonatkoznak, tehát mindez független attól, hogy az csökkentett ár akciós ár, kedvezményes ár, vagy bármilyen más megnevezéssel kerül feltüntetésre.

A rendeletben, mint fentebb is látható, legalább harminc napos időszak található, a kereskedő dönthet ennél hosszabb időszakról is. Érdemes a ténylegesen használt árképzés szabályát feltüntetni az általános szerződési feltételekben.

A rendelet a fentieket a digitális termékekre/tartalmakra/adatokra (e-bookok és egyéb elektronikus dokumentumok, zenék, online elérhető szolgáltatások, stb.) és a digitális szolgáltatásokra is kiterjeszti.


Tájékoztatási kötelezettséget érintő változások


A rendelet a vevők felé kötelező tájékoztatási kötelezettséget is módosítja, bővíti az alábbiak szerint:

Kötelezővé válik az árukra és digitális szolgáltatásokra érvényes termékszavatosság és kellékszavatosság ide vonatkozó jogszabályok szerinti tájékoztatás feltüntetése és szükség esetén a jótállás feltételeinek és meglétének ismertetése.

Kötelezővé válik webáruházak számára a vállalkozás telefonszámának, székhely szerinti postai címének és elektronikus levelezési címének a feltüntetése és ha a kereskedő bármilyen egyéb elektronikus felületen keresztül is tartja a kapcsolatot a vásárlókkal, akkor ezek feltüntetése is szükséges (Facebook, Twitter, online chat szoftverek, ticket rendszerek, stb.).

Digitális termékek esetén a tájékoztatásnak ki kell terjednie a digitális szolgáltatás működésére, védelmi intézkedésekre és kompatibilitással kapcsolatos tudnivalókra.

Kötelező feltüntetni, ha az árukkért/szolgáltatásokért járó ellenszolgáltatás meghatározása automatizált eszközökkel személyre szabottan történik.

Amennyiben a termékekhez fogyasztói vélemények, értékelések tartoznak, akkor a kereskedőnek biztosítania kell azt az információt, miszerint a megjelenített értékelések valóban olyan vásárlóktól származnak, akik az adott terméket megvásárolták és/vagy használták. Tilos a nem valós és/vagy nem valós személyek nevében keletkező értékelések közzététele.


Segítség jogi kérdésekben


A kereskedelmet és a webáruházakat érintő jogszabályok az online kereskedelem elterjedésével párhuzamosan egyre gyakrabban változnak, bővülnek, ezért mindenképpen érdemes lehet a webshopokhoz jogi szakember segítségét is igénybe venni.

Írásunkban igyekeztünk a webshopokat általánosan érintő legfontosabb változásokat kigyűjteni, de a fent említett jogszabályok ennél bővebb, a pontos és teljes részleteiért mindenképpen érdemes a jogszabályok szövegeinek a tanulmányozása és szükség esetén jogi szakember segítségének igénybe vétele.


Copyright: Shopmasters.hu, a cikk változatlan formában és a forrás pontos megjelölésével szabadon másolható.